Perkataan "retorik"
menjadi popular dan mula diguna pakai secara meluas semasa berlakunya polemik
antara Munsyi dengan seorang tokoh bicara suatu ketika dahulu. Kecelaruan dan
salah faham mentafsir makna kata ini telah mendorong Munsyi untuk menulis
tentang kata ini dengan harapan semua pihak jelas dan benar-benar faham
maksudnya. Dalam hal ini, bagi sesetengah pihak "retorik" seolah-olah
membawa konotasi negatif negatif. Ada pendapat yang menyatakan individu yang beretorik
ketika berkomunikasi turut dianggap berwibawa serta pandai memanipulasi minda
orang lain dengan menggunakan bahasa retorik. Tanggapan salah tentang fungsi
retorik dalam kalangan pengguna bahasa seharusnya diperbetulkan. Hal ini
demikian kerana retorik mempunyai fungsi yang penting sebagai salah satu bentuk
strategi komunikasi berbahasa.
Menurut
Kamus Dewan (2005:1326), retorik ialah kajian tentang teknik pemakaian bahasa
secara berkesan dalam penulisan dan pertuturan. Retorik juga ialah seni menggunakan
atau memakai bahasa yang indah dan menarik untuk memujuk atau mempengaruhi
pemikiran pendengar. Awang Sariyan (2006:8) menyatakan retorik sebagai satu
bentuk strategi komunikasi berbahasa yang menekankan aspek keberkesanan dalam
perhubungan. Retorik juga melibatkan soal keterampilan atau kemahiran seseorang
mengajukan buah fikiran, idea, atau gagasan. Menurut beliau lagi, dari segi
sejarah awal wujudnya, retorik memang dikaitkan dengan kemampuan atau
keterampilan seseorang itu menyampaikan pemikiran dalam bentuk hujah atau
pidato. Hudson seorang ahli retorik pernah menimbulkan isu ini apabila beliau
menyatakan bahawa retorik pada waktu tertentu telah kehilangan konotasi positif
kerana salah faham sesetengah orang. Menurut beliau lagi, salah faham ini
disebabkan orang tidak faham akan asal usul timbulnya retorik dan fungsi
retorik dalam komunikasi.
Terdapat
beberapa pemimpin dunia seperti Adolf Hitler, Benitto Musolini, J.F Kennedy,
Abraham Lincorn, Sukarno, dan beberapa orang pemimpin Islam yang dikategorikan
sebagai pemidato yang dapat menyampaikan idea, visi atau transformasi kepada
rakyat dengan berkesan. Misalnya, Abraham Lincorn dengan kata-katanya "Of
the people, by the people, and by the people" sudah sebati dengan kita.
Atau kata-kata hikmat Saidina Abu Bakar ketika lantik menjadi pemimpin umat
Islam selepas kemangkatan Nabi Muhammad SAW seperti yang berikut :
"Saudara-saudara, aku diangkat menjadi pemimpin bukanlah kerana aku yang
terbaik antara kamu semua. Untukl itu jika aku berbuat salah, luruskan aku.
Sifat jujur itu adalah amanah, sedangkan penipuan itu adalah pengkhiatan."
Perdana Menteri kita juga semasa mula- mula dilantik menjadi kita ada juga
menyuarakan kata-kata hikmatnya, iaitu "Bekerja bukan untuk saya tetapi
bekerjalah bersama-sama saya.: Ungkapan-ungkapan tersebut mudah sahaja tetapi
dianggap keramat kerana setiap kali diperdengarkan orang akan terpesona
dengannya.
Penulis
teks atau pengucap yang baik selalunya bijak memilih diksi atau kata-kata. Hal
ini bermaksud kata-kata yang dapat mengungkap kenyataan, memperhalus,
memperbesar, bahkan menyembunyikan realiti. Dalam retorik, bahasa yang
digunakan hendaklah jelas, tepat, mudah, indah, dan menarik. Pemidato perlu
sentiasa berusaha untuk menggunakan kata-kata yang khusus supaya dapat
mendukung maksud sebenarnya.Pemidato sering dinasihati agar menggunakan
kata-kata yang sederhana dan mengelakkan penggunaan kata-kata yang bombastik.
Kata-kata tersebut dimaksudkan sebagai kata yang berdegar-degar dan lebih besar
daripada idea yang cuba disampaikan. Dalam hal yang perlu difahami oleh
pemidato adalah lebih baik menggunakan fakta dan hujah yang mudah ditafsir dan
difahami daripada menggunakan kata-kata yang bombastik ini. Lantas, penggunaan
kata-kata yang tepat, jelas, dan menarik lebih menimbulkan kesan yang mendalam
dan kuat terhadap pendengar. Perkataan tersebut dapat menggambarkan sikap,
perasaan atau keadaan yang dilukiskan oleh pemidato.
Oleh itu,
Munsyi berpendapat sesuatu ucapan atau pidato yang berkesan dan dapat mencapai
tujuannya perlulah disampaikan dengan pelbagai teknik dan digabungkan dengan
unsur retorik. Hal ini demikian kerana ucapan atau pidato yang dapat
memanipulasikan segala unsur retorik yang sesuai tentu kedengaran lebih hebat
dan dapat melonjakkan citra penyampainya, selain mampu meninggalkan kesan yang
dapat diibaratkan sebagai "halwa telinga dan santapan rohani" para
pendengar. Selain itu, kehebatan menyampaikan ucapann atau pidato
memperlihatkan kewibawaan dan keterampilan seseorang perucap atau pemidato itu.
Jelaslah di sini, retorik perlu dilihat dari perspektif positif kerana tanpanya
sesuatu ucapan atau pidato itu boleh diibaratkan sebagai lagu dan irama yang
tidak boleh dipisahkan seperti yang dinyanyikan oleh Allahyarham Tan Sri P.
Ramlee.
KONSEP
GAYA BAHASA
Gaya bahasa ialah cara pemakaian
bahasa oleh pengarang. (Lim Swee Tim, 2003: 56). Tambah beliau, gaya bahasa
menjadi pemangkin untuk memudahkan hal-hal yang sukar dan abstrak disampaikan
dengan lebih mudah. Selain itu, penggunaan gaya bahasa akan menghasilkan kesan
estetika iaitu kesan keindahan dalam karya. Definisi ini sejajar dengan
pendapat yang dikemukakan oleh Sulaiman Masri, Abdullah Yusuf dan Mohd Ra’in
Shaari (2006:446) bahawa gaya bahasa ialah susunan perkataan yang digunakan
oleh pengarang untuk menyampaikan idea dan perasaan serta fikiran dan maksud
dalam penulisannya. Hal ini bermaksud, segala kerja memilih perkataan dengan
menggunakan kosa kata yang betul, mudah, tepat, ringkas, sopan dan penggunaan
bahasa asing yang tidak keterlaluan sehingga mampu menengelamkan bentuk dan
gaya bahasa Melayu dilaksakan oleh pengarang.
FRASA
Frasa secara umumnya merupakan
kumpulan kata yang membentuk unit sintaksis sesuatu klausa. Manakala
menurut ahli bahasa tradisional pula frasa merupakan rangkai kata satu atau
lebih perkataan yang di gabungkan. Manakala menurut ahli bahasa moden pula,
frasa merupakan rangkai kata satu atau lebih perkataan yang berpotensi untuk
diperluaskan. Lazimnya, dalam ayat frasa berfungsi sebagai unsur pengisi kepada
subjek, predikat, objek dan keterangan.
Antara
ciri-ciri frasa ialah, frasa boleh diperluaskan iaitu dengan menambah perkataan
lain. Selain itu frasa juga boleh disisipkan dengan unsur lain misalnya
menambah perkataan, perkataan lain di tengah-tengah frasa. Malah, frasa juga
merupakan konstituen yang longgar kerana boleh digugurkan mengikut konteks
ayat. Bahkan frasa juga bersifat produktif kerana frasa boleh diperkembangkan
lagi dengan frasa yang lain. Di samping itu, bentuk frasa juga lazimnya dalam
bentuk yang umum dan mempunyai kebolehgantian yang tinggi dengan frasa yang
lain. Sungguhpun demikian, frasa merupakan bukan leksikal ataupun bukan
perkataan. Frasa terdiri daripada empat jenis frasa iaitu Frasa Nama, Frasa
Kerja, Frasa Adjektif dan Frasa Sendi Nama.
Frasa
kerja merupakan binaan yang boleh berdiri daripada satu perkataan atau lebih
dan kata intinya kata kerja. Lazimnya, kata kerja boleh
terdiri daripada kata kerja transitif ataupun kata kerja tak transitif. Kata
kerja tak transitif boleh hadir bersendirian atau diikuti oleh satu atau
sederetan perkataan, manakala kata kerja transitif mesti diikuti oleh objek
serta unsur-unsur lain.
Frasa Adjektif merupakan susunan perkataan yang terdiri daripada
satu perkataan atau beberapa perkataan yang mengandungi kata adjektif atau kata
sifat sebagai kata intinya. Kata inti merupakan bahagian utama dalam susunan
frasa tersebut. Frasa adjektif yang dibincangkan berfungsi sebagai predikat dan
unsur keterangan dalam predikat. Secara umumnya frasa Adjektif terdiri daripada
sembilan jenis iaitu, Frasa Adjektif Sifatan Atau Keadaan, Frasa Adjektif
Warna, Frasa Adjektif Ukuran, Frasa Adjektif Bentuk, Frasa Adjektif Waktu,
Frasa Adjektif Jarak, Frasa Adjektif Cara, Frasa Adjektif Perasaan, dan Frasa
Adjektif Pancaindera.
Frasa
sendi nama merupakan satu binaan dalam ayat yang terdiri daripada satu sendi
nama dan satu frasa nama yang menjadi pelengkap kepada kata sendi tersebut.
Lazimnya frasa sendi nama terletak di hadapan frasa nama. Sungguhpun
demikian frasa sendi nama juga boleh didahului oleh kata bantu. Antara
frasa sendi nama yang lazimnya terdapat dalam bahasa Melayu ialah di,
ke, dari, daripada, pada, kepada, untuk, akan, bagi, hingga,oleh dengan,
sampai, tentang dan sebagainya.
KLAUSA
Klausa
merupakan deretan perkataan yang mengandungi subjek dan predikat yang terdiri
daripada dua jenis iaitu klausa bebas dan klausa tidak bebas. Klausa bebas
merupakan klausa yang boleh berdiri sendiri tanpa memerlukan klausa lain.
Manakala klausa tidak bebas merupakan klausa yang memerlukan klausa lain untuk
melengkapkan struktur ayat. Lazimnya klausa tidak bebas hadir dalam ayat
majmuk.
PENGARUH
BAHASA ASING
Pengaruh
bahasa Sanskrit
Pengaruh
bahasa Arab
No comments:
Post a Comment