Wednesday, April 30, 2014

ANALISIS DAN ULASAN KARYA AGUNG

Unsur-unsur pengembaraan dalam Sulalatus Salatin

1.      Raja Iskandar Zul-karnain dari Makaduniah mengembara ke Timur.

Unsur pengembaraan dalam Sulalatus Salatin yang pertama ialah pengembaraan Raja Iskandar Zul-karnain dari Makaduniah ke Timur. Raja Iskandar  ialah anak Raja Darab yang berbangsa Rom dan Zulkarnain ialah gelaranya. Baginda ingin melihat matahari terbit lalu baginda pun mengembara ke negeri Hindi yang mana negeri tersebut ditadbir oleh seorang raja yang bernama Raja Kida Hindi. Apabila mendengar perkhabaran Raja Iskandar sedang menuju ke negeri Hindi, Raja Kida Hindi memanggil semua menteri dan raja-raja takluknya untuk berbincang. Apabila kata sepakat sudah diraih, maka bersemukalah Raja Kida Hindi dengan Raja Iskandar. Perang pun tercetus dan peperangan dimenangi oleh Raja Iskandar. Maka Raja Kida Hindi di suruh supaya memeluk Islam dan baginda pun menurutinya. Setelah itu, Raja Iskandar pun kembali semula ke negerinya.

Tidak seberapa lama, Raja Kida Hindi ingin mencari calon suami buat anakandanya Puteri Syahrul-Bariyah lalu baginda telah meminta Perdana Menterinya untuk datang menghadapnya di suatu tempat yang sunyi untuk memberi pandangan sama ada wajar atau tidak sekiranya anakandanya dipersembahkan kepada Raja Iskandar. Raja Kida Hindi meminta Perdana Menteri untuk pergi bertemu dengan Nabi Khidir dan baginda telah mengutuskan surat kepada Raja Iskandar dengan nilai dirham atas segala panji rasmi kerajaannya. Nabi Khidir untuk memberitahu hasrat Raja Kida Hindi untuk menjodohkan anakandanya dengan Raja Iskandar. Mengikut sahibul-hikayat Nabi Khidir pergi berjumpa dengan Raja Kida Hindi selepas menerima kedatangan Perdana Menteri Raja Kida Hindi. Selepas daripada itu, hadirlah Raja Iskandar untuk dinikahkan dengan Puteri Syahrul-Bariyah.

Pengembaraan Raja Iskandar ini telah membawa ke beberapa peristiwa penting iaitu penaklukan negeri Hindi dan pernikahan anak Raja Kida Hindi dengan Raja Iskandar. Petikan yang dapat menjelaskan kesan penaklukan Raja Iskandar ke atas negeri Hindi adalah seperti berikut:

“Setelah sudah kampung semuanya, maka dikeluarinyalah oleh Raja Kida Hindi akan Raja Iskandar;  maka setelah bertemulah segala rakyat antara kedua pihak itu, lalu berperanglah, terlalu ramai seperti  yang dalam Hikayat Iskandar itu. Maka alahlah Raja Kida Hindi itu oleh Raja Iskandar, ditangkap baginda dengan hidupnya Raja Kida Hindi itu; maka disuruhlah oleh Raja Iskandar membawa iman, maka Raja Kida Hindi pun membawa imanlah dan jadi Islam, dalam agama Nabi Ibrahim Khalilu ‘llah ‘alaihi s-salam.”
Sejarah Melayu Sulalatus Salatin: 4

“ Maka dikahwinkan Nabi Khidirlah anak Raja Kida Hindi dengan Raja Iskandar atas syariat Nabi Ibrahim Khalilu ‘llah, di hadapan segala mereka tersebut itu.”
Sejarah Melayu Sulalatus Salatin: 6

2.      Pengembaraan Raja Suran

Selain itu, terdapat pengembaraan Raja Suran untuk menakluk negeri China. Raja Suran ialah waris kepada datuknya iaitu Raja Sulan yang menjadi pemerintah kepada negeri Amdan Negara. Raja Suran telah menakluk negeri dari Masyrik hingga ke Maghrib dan hanya tinggal sebuah negeri sahaja lagi yang belum ditakluknya iaitu negeri China. Raja Suran telah mengembara daripada negeri-negeri di utara terus ke Langgiu dan sampai ke Temasik. Kemudian, baginda meneruskan perjalanan atau pelayarannya itu untuk menyerang sekaligus menakluk negeri China. Rancangan tersebut telah sampai ke pengetahuan raja China. Raja China memberitahu sekalian menteri bahawa sekiranya raja Suran datang menakluk negeri China maka binasalah sekalian negeri. Raja China meminta menteri-menteri bersepakat mencari jalan penyelesaian bagi permasalahan ini. Perdana Menteri tampil memberi cadangan iaitu dengan mempersiapkan sebuah pilau atau sampan yang besar dan di dalam sampan tersebut akan diisikan dengan jarum yang berkarat. Kemudian akan ditanam pohon-pohon kesmak  bersama pohon yang mempunyai buah-buahan. Akhir sekali , diambil beberapa orang tua yang sudah tertanggal gigi untuk berada di atas pilau tersebut. Perdana Menteri memesan supaya orang-orang tua tersebut berlayar ke Temasik.

Apabila tiba di Temasik, maka Raja Suran pun menitahkan supaya hulubalangnya pergi menyoal akan orang China tersebut tentang jarak untuk pergi ke negeri China. Maka orang-orang China tersebut mengatakan bahawa.jarak untuk ke negeri China dari Temasik sangatlah jauh. Semasa mereka keluar dari negeri China usia mereka ialah dua belas tahun. Pokok-pokok yang sudah berbuah itu asalnya ialah biji benih, dan jarum yang berkarat itu asalnya ialah besi yang sebesar lengan semasa mereka keluar daripada daripada negeri China. Keadaan ini melambangkan betapa jauhnya jarak untuk sampai ke negeri China. Raja Suran akhirnya mengambil keputusan untuk tidak menyerang negeri China dan baginda perintahkan supaya mereka berundur. Misalnya, petikan di bawah dapat menerangkan situasi hulubalang semasa menanyakan jarak negeri China dari Temasik.

Maka orang itu pun pergilah bertanya pada orang pilau itu. maka sahut China itu, “Tatkala kami keluar dari benua China, sekalian kami-kami ini sedang muda-muda belaka, baharu dua belas tahun umur kami, dan segala buah-buahan ini bijinya kami tanam, kami pun tualah, gigi kami semua pun habis tanggal; segala buah-buahan yang kami tanam itu berbuahlah, baharulah kami sampai ke mari.” Maka diambilnya jarum ada beberapa bilah itu, ditunjukkannya pada Keling itu, katanya, “Besi ini kami bawa ke mari dari benua China seperti lengan besarnya, sekarang inilah tinggalnya habis haus; demikianlah peri lamanya kami di jalan, tiadalah kami tahu akan bilangan tahunnya.”

                               Sejarah Melayu Sulalatus Salatin: 13 & 14

Di samping itu, terdapat pengembaraan Raja Suran ke dasar laut. Raja Suran  mengembara ke dasar laut kerana baginda sudah tahu akan isi di darat. Oleh itu, baginda ingin melihat ciptaan Allah S.W.T di laut pula. Pengembaraan itu telah membawa baginda sampai di sebuah negeri yang terletak di dasar laut iaitu negeri Dika. Sebelum baginda turun ke dasar laut, Raja Suran telah memerintahkan supaya dibuat sebuah peti yang boleh dikunci dari dalam sebagai kenderaannya untuk baginda mengembara. Setelah siap peti kaca tersebut dihasilkan, raja Suran pun masuk ke dalam peti dan menguncinya dari dalam dan kemudiannya peti tersebut ditenggelamkan ke dalam air. Kecantikan dan keindahan ciptaan Allah di dasar laut dapat dilihat dari dalam peti kaca. Baginda kemudiannya sampai di negeri Dika. Di situ terdapat suatu kaum yang bernama Bu Sum. Terdapat antara mereka yang beragama Islam dan selebihnya kafir. Orang-orang di situ tergamam melihat kehadiran Raja Suran dari segi gaya pakaiannya yang seperti anak raja. Oleh itu, Raja Suran dibawa bertemu dengan raja mereka iaitu Raja Aktabu’l –Ard. Raja Aktabu’l Ard menyakan asal usul Raja Suran. Raja Suran menjawab bahawa baginda berasal dari dalam dunia, raja segala manusia. Raja Akhtabu’l-Ard berasa kagum dengan jawapan Raja Suran lalu baginda mengangkat Raja Suran sebagai raja di kerajaannya. Pengembaraan  tersebut dapat dilihat dalam petikan seperti di bawah.

Maka Raja Suran pun keluarlah dri dalam peti itu, lalu berjalan melihat segala yang indah –indah; maka baginda bertemu dengansebuah negeri terlalu besar, lagi dengan teguhnya. Maka Raja Suran pun masuklah ke dalam negeri itu, maka melihat baginda dalam negeri itu suatu kaum Bu Sum namanya, terlalu amat banyak, tiada siapa mengetahui bilangan; tetapi mereka itu setengah Islam dan setengah kafir.
Sejarah Melayu Sulalatus Salatin: 14
3.      Pengembaraan ketiga-tiga putera Raja Suran ke Bukit Si Guntang Mahamiru
Perkahwinan Raja Suran dengan Tuan Puteri Mahtabu’l-Bahri anak Raja Akhtabu’l-Ard telah dikurniakan seramai tiga orang putera lelaki iaitu Nila Pahlawan, Krisyna Pandita dan Nila Utama. Ketiga-tiga orang putera ini telah dipelihara oleh nenda mereka iaitu Raja Akhtabu’l-Ard. Setelah mereka meningkat dewasa, Raja Akhtabu’l-Ard telah menceritakan pesanan Raja Suran iaitu ayahanda kepada cucunda-cucundanya supaya mereka dihantar ke dunia.  Nenda mereka memberitahu bahawa ayahanda mereka berasal dari keturunan Raja Iskandar Zul-Karnain, bernasab daripada nabi Sulaiman ‘alaihi s-salam, dan darah keturunan Nusyirwan Adil iaitu raja masyrik dan maghrib.
Setelah ketiga-tiga cucundanya mendengar pesanan yang ditinggalkan oleh ayahanda mereka Raja Suran, mereka berasa sukacita untuk merealisasikan tujuan tersebut dan menanyakan cara untuk ke dunia yang dimaksudkan itu. Raja Akhtabu’l-Ard memberi persalinan yang elengkapnya kepada ketiga-tiga cucunya itu kemudiannya mereka diberikan seekor lembu putih sebagai kenderaan untuk ke dunia.
Takdir Allah Subhanahu wa taala, setelah mereka sampai di Bukit Si Guntang, padi berbuahkan emas, daun menjadi perak dan batangnya bertukar menjadi suasa. Pengembaraan anak-anak raja Suran ke dunia telah menukarkan sawah padi menjadi keemas-emasan. Wan Empuk dan Wan Malini ialah penduduk asal di Bukit Si Guntang. Mereka menyedari perubahan sawah padi yang bertukar kepada warna keemas-emasan itu mengagak bahawa ketiga-tiga pemuda itu ialah anak raja.

Maka dilihatnya padinya berbuahkan emas, berdaunkan perak dan berbatangkan suasa. Maka kata Wan Empuk “ Yang bercahaya semalam rupanya padi kita ini berbuahkan emas, berdaunkan perak dan berbatangkan suasa ini.

                                                Sejarah Melayu Sulalatus Salatin: 20

Segala alat kebesaran diraja seperti curik, lembing dan pedang merupakan pemberian nenda mereka untuk mereka masing-masing. Ketiga-tiga anak raja ini menceritakan asal usul mereka daripada kisah Raja Iskandar menikahi anak Raja Kida Hindi sehinggalah Raja Suran turun ke dasar laut menikahi bonda mereka sehingga lahirnya ketiga-tiga zuriat Raja Suran ke dunia. Kisah ini telah dicatatkan oleh Wan Empuk. Sebagai bukti mereka berasal dari keturunan ini mereka telah menyatakan bahawa mahkota anugerah daripada ayahanda mereka beserta padi yang berbuahkan emas, berdaunkan perak, berbatangkan suasa dan tanah negara itu yang bertukar kepada keemas-emasan sebagai bukti mereka ialah keturunan pahlawan agung Iskandar Zul-Karnain. Misalnya petikan di bawah menjelaskan situasi cerita tersebut.

Maka Nila Pahlawan pun berceriteralah seperti ceritera ayahnya kepada Raja Akhtabu’l-Ard. Segala hikayat Raja Iskandar beristerikan anak Raja Kida Hindi, dan peri Raja Suran masuk ke dalam laut, dan peri duduk dengan bondanya beranakkan baginda ketiga bersaudara itu, semuanya dihikayatkannya kepada Wan Empuk dan Wan Malini maka kata Wan Empuk , “Apa alamatnya seperti kata tuan hamba itu,” maka sahut Nila Pahlawan, “ Mahkota kai bertiga inilah alamatnya; serta padi habis berbuahkan emas, berdaunkan perak dan berbatangkan suasa, dan tanah negara bukit ini menjadi seperti warna keemas-emasan. Jikalau Embuk tidak percaya, pandanglah alamat kai, anak cucu Raja Iskandar Zul-Karnain; pancar Sulaiman ‘alaihi s-salam.”
Sejarah Melayu Sulalatus Salatin: 39 & 40

4.      Pengenbaraan Tun Perpatih Putih sebagai utusan balasan Raja Melaka ke Negeri China

Tun Perpatih Putih dihantar oleh Sultam Mansur Syah ke China untuk membalas kiriman Raja China yang menghantar sebuah pilau yang sarat dipenuhi dengan jarum dengan balasan kiriman sagu yang telah diisi penuh dalam sebuah pilau. Sagu itu ialah perlambangan bahawa rakyat Melaka begitu banyak sekali kerana setiap biji sagu akan digelek oleh seorang rakyat. Perlambangan ini meyakinkan Raja China bahawa rakyat Melaka terlalu banyak sekaligus meletakkan Sultan Mahmud sebagai seorang penguasa yang hebat kerana mempunyai kerajaan yang besar.

Maka titah Raja China pada Tun Perpatih Putih, “ Bagaimana membuat dia in?” Maka sembah Tun Perpatih Putih, “ Digelek tuanku, pada seorang sebiji disuruhkan oleh raja kami pada seorang rakyat, hingga sarat sebuah pilau; demikianlah banyak rakyat raja kami, tiada seorang pun tahu akan bilangannya.” Maka titah Raja China, “ Besar raja Melaka itu, banyak sungguh rakyatnya, tiada berapa bezanya dengan rakyat kita.

                                               Sejarah Melayu Sulalatus Salatin:132

Pengembaraan Tun Perpatih Putih ini telah membawa kepada peristiwa penting iaitu semasa di istana Raja China, Tun Perpatih Putih diberi hidangan kangkung panjang atas permintaannya sebagai suatu helah untuk melihat wajah Raja China yang berada dalam mungkur kaca di mulut naga. Hal ini tercetus apabila Raja China menanyakan makanan kegemaran orang Melaka lalu Tun Perpatih Putih menjawab rakyat Melaka sangat suka memakan sayur kangkung yang tidak dikerat. Oleh itu, setelah kejadian itu, orang China turut memakan sayur kangkung yang tidak dikerat sepertimana orang Melaka makan kangkung.

Maka titah Raja China kepada Tun Perpatih Putih , “ Apa kegemaran orang Melaka?” Maka sebah Tun Perpatih Putih, “ Sayur kangkung tuanku, jangan dikerat-kerat, belah panjang-panjang, iaitulah kegemaran kami semua orang Melaka makan tuanku,” maka disuruh oleh Raja China sayur kan kangkung, seperti yang dikatakan oleh Tun Perpatih Putih itu. setelah sudah masak, dihantarkan dihadapan Tun Perpatih Putih; dan orang Melaka sekian kalinya pun membibit hujungnya sayur kangkung itu, serta menengadah, mengangakan mulutnya maka kelihatanlah Raja China duduk di atas kerusi dala mulut naga pada mungkur kacanya. Maka barulah dapat dipandang dengan nyata oleh orang Melaka Raja China itu. setelah sekalian China melihat orang Melaka makan sayur kangkung itu maka diturutnya. Sebab itulah orang China tahu makan sayur kangkung datang sekarang.

                                              Sejarah Melayu Sulalatus Salatin: 133


5.      Pengembaraan Tun Mamat untuk meminang Puteri Gunung Ledang.

Setelah Sultan Mahmud kematian isteri, baginda berhasrat untuk bernikah lagi. Namun, baginda tidak mahu mengahwini puteri-puteri kebanyakan seperti raja-raja lain lakukan. Baginda ingin meminang Puteri Gunung Ledang dan sebagai perutusan meminang, Tun Mamad, Hang Tuah dan Sang Setia dihantar bagi merealisasikan hasrat baginda. Sesampai di suatu kawasan, kebanyakan pengawal tidak berdaya untuk meneruskan perjalanan mendaki ke puncak Gunung Ledang. Oleh itu, Tun Mamad telah meneruskan perjalanan bersama beberapa orang pembantunya dan Hang Tuah dan Sang Setia menunggu di bawah. Ketika sampai di sebuah taman, Tun Mamad telah bertemu dengan berbagai-bagai perkara ajaib seperti pokok-pokok kayu yang dapat berlagu, bunga Tanjung Biru dan bunga-bunga lain dapat berkata-kata. Beliau juga menemui seorang tua bongkon tiga. Orang tua itu menyatakan hasrat dan permintaan puteri jelita itu kepada Sultan Mahmud.

Antara barang-barang hantaran yang diminta ialah tujuh dulang hati kuman, tujuh dulang hati nyamuk, setempayan air pinang muda, setempayan air mata, satu jambatan emas dan satu jambatan perak merentasi sari istana Melaka ke Gunung Ledang, darah raja dan putera raja semangkuk. Berikut ialah petikan yang menceritakan permintaan Puteri gunung Ledang kepada Sultan Mahmud.

Maka ia berkata pada Tun Mamad, “ Adapun segala kata tuan hamba itu sudahlah dipersembahkan oleh Dang Raya Rani pada tuan Puteri Gunung Ledang; akan titah tuan puteri, “ Jikalau raja Melaka hendakkan aku, perbuatkanlah aku jambatan emas satu dan jambatan perak satu, dari Melaka datang ke Gunung Ledang itu. Akan perminangannya hati nyamuk tujuh dulang; hati kuman tujuh dulang; air mata setempayan; air pinang muda setempayan; darah anak raja yang bernama Raja Ahmad itu semangkuk. Jikalau ada demikian kabullah tuan puteri akan kehendak raja Melaka itu.” Setelah sudah ia berkata demikian lenyaplah ia.

                           Sejarah Melayu Sulalatus Salatin: 214 & 215





No comments:

Post a Comment